خبري خبري .

خبري

دلايل سيري زودرس + نحوه تشخيص و درمان آن

آيا تاكنون به اين موضوع توجه كرديد كه چرا هنگام غذا خوردن سريع سير مي‌شويد؟ به بيان ساده آيا تازگي‌‌ها زود سير مي‌شويد؟ همچنين شايد دچار ساير علائم شويد و نتوانيد يك وعده غذايي را كامل تمام كنيد‌. حتي شما عزيزان ممكن است در خوردن غذاي موردعلاقه خود دچار مشكل شده و نتوانيد به مقدار كافي غذا مصرف كنيد. به اين وضعيت سيري زودرس مي‌گويند كه در اين مقاله از سايت جوان ايراني به بررسي علائم، نحوه تشخيص و درمان آن مي‌پردازيم.علائم سيري زودرس
درواقع افرادي كه مبتلا به سيري زودرس هستند، وقتي غذا مي‌خورند گيرنده‌هاي عصبي داخل معده احساس مي‌كند كه معده پر شده و سپس اين گيرنده‌ها، سيگنال‌هايي را به مغز مي‌فرستند و مغز اين سيگنال‌ها را به‌عنوان احساس سيري در نظر مي‌گيرد. درنتيجه همين موضوع باعث مي‌شود شما بعد از خوردن مقدار كمي غذا، سريع سير شويد.

علائم و نشانه‌هاي احساس سيري را در ادامه بررسي مي‌كنيم.

 

 

علائم سيري زودرس:

سير شدن بعد از خوردن مقدار كمي غذا
ناتواني در مصرف يك وعده غذايي به‌طور كامل
حالت تهوع هنگام خوردن غذا
شايد برخي از افراد، سيري زودرس را با كم‌اشتهايي يا اشتهاي ضعيف اشتباه بگيرند، در حاليكه اين دو وضعيت باهم فرق دارند. كم‌اشتهايي معمولاً به دليل يك بيماري مزمن و در برخي موارد بيماري رواني هست، ولي علت سيري زودرس متفاوت با كم اشتهايي است كه در ادامه با هم بررسي مي‌كنيم.

 

 

علت سيري زودرس
Cause of Early Satiety

در سيري زودرس نه‌تنها بعد از خوردن چند لقمه احساس سيري مي‌كنيد، بلكه اگر بخواهيد به‌اندازه نرمال غذا بخوريد، حالت تهوع پيدا كرده و گاهي استفراغ مي‌كنيد.

در اغلب موارد هنگامي‌كه فرد مبتلا به گاستروپارزي هست، مبتلا به سيري زودرس مي‌شود. گاستروپارزي نوعي بيماري بوده كه در آن معده به‌كندي تخليه مي‌شود.

 

ساير دلايل سيري زودرس شامل:

تومور اندام‌هاي شكمي
سرطان معده
پانكراس يا لوزالمعده
بيماري ريفلاكس معده
زخم معده
يبوست
بيماري روده تحريك‌پذير (IBS)
در ادامه به بررسي برخي از اين دلايل مي‌پردازيم تا با علت سيري زودرس بيشتر آشنا شويد.

 

↵ گاستروپارزي چيست؟
يكي از دلايل شايع احساس سيري زودرس، وضعيتي به نام گاستروپارزي است.

وقتي مبتلا به گاستروپارزي مي‌شويد، علاوه بر احساس سيري، حالت تهوع، سوزش سردل، احساس نفخ، احساس سفتي و تورم در معده، درد در معده يا شكم و از دست دادن اشتها خواهيد داشت.

در حالت عادي و نرمال كه معده به‌خوبي كار مي‌كند، معده منقبض‌شده، مواد غذايي را به قطعات كوچك‌تر خورد كرده و سپس وارد روده مي‌شود. اما هنگامي‌كه مبتلا به گاستروپارزي مي‌شويد، معده به‌درستي منقبض نمي‌شود و غذا در آنجا جمع شده و همان‌جا مي‌ماند. در اغلب موارد، اين بيماري به دليل سرطان، ديابت، عفونت، جراحي و ساير بيماري‌ها ايجاد مي‌شود.

↵ آيا سرطان يكي از دلايل هست؟
بله اگر در يكي از اندام‌هاي شكم تومور داشته باشيد، ممكن است سريع سير شويد. علاوه بر سرطان معده، سرطان لوزالمعده و سرطان روده كوچك باعث احساس سيري زودرس مي‌شود. اين نوع سرطان‌ها، علاوه بر سيري زودهنگام علائم ديگري نيز دارند كه در ادامه بررسي مي‌كنيم:

علائم سرطان معده: سوءهاضمه شديد، احساس نفخ، تهوع و استفراغ بعد از غذا خوردن

علائم سرطان روده كوچك: احساس درد در شكم، حالت تهوع، خونريزي و كاهش وزن

علائم سرطان لوزالمعده: از دست دادن اشتها، كاهش وزن، زردي پوست و چشمجوان ايراني (irjavan.com)

 

↵ بيماري زخم معده
در اغلب موارد زخم معده به دليل عفونت ايجاد مي‌شود و باعث درد در قسمت مركزي بالاي شكم و همچنين در پشت شما مي‌شود. اين احساس درد اگر معده شما خالي باشد بدتر شده و به‌محض اينكه غذا بخوريد بهبود مي‌يابيد. زخم معده معمولاً با افزايش سن ايجادشده و در مردان بيشتر از زنان شايع است. هنگامي‌كه زخم معده بدتر مي‌شود معمولاً استفراغ مي‌كنيد و يا مبتلا به كم‌خوني و فقر آهن مي‌شويد. يكي ديگر از نشانه‌ها و علائم كم‌خوني احساس سيري زودرس هست.

 

↵ بيماري رفلاكس
يكي ديگر از علائم سيري زودرس، رفلاكس معده يا GERD نام دارد. البته علامت شايع رفلاكس معده، سوزش سر دل به ويژه بعد از خوردن يك وعده غذايي زياد يا غذاي خاصي است. اين بيماري معمولاً باعث ناراحتي افراد پس از غذا خوردن مي‌شود.

↵ سندروم روده تحريك‌پذير
سندروم روده تحريك‌پذير يا IBS يكي ديگر از علت هاي ايجاد احساس سيري زودرس هست. اين بيماري باعث دردهاي شكمي شده و روده بزرگ يا كولون را تحت تأثير قرار مي‌دهد. اين بيماري معمولاً ادامه‌دار بوده و يا اينكه گاهي خوب مي‌شود ولي دوباره عود مي‌كند.

 

ساير علائم سندروم روده تحريك‌پذير:

نفخ و گاز معده
گرفتگي معده
اسهال

 


يبوست
زمان مراجعه به پزشك


اگر احساس سيري زودرس در شما براي چند روز يا حتي چند هفته ادامه داشت و همچنين مبتلا به علائم زير شديد، حتماً به پزشك مراجعه كنيد:

درد قفسه سينه
مشكل در تنفس
مچ پاي متورم
مشكل در بلع
گرفتگي شكم
سوء هاضمه
نفخ و آروغ زدن
دل‌درد
تب و لرز
كاهش وزن
مدفوع تيره

 


در ادامه روش‌هايي كه پزشكان براي تشخيص اين وضعيت، تجويز مي‌كنند را با هم بررسي مي‌كنيم:

نحوه تشخيص سيري زودرس
♦ معاينه فيزيكي: ابتدا پزشك بدن شما را كاملاً معاينه مي‌كند و در مورد وضعيت سلامتي و سوابق بيماري از شما سؤال‌هاي مختلفي مي‌پرسد.

♦ آزمايش خون: پزشك ممكن است براي شما آزمايش كم‌خوني تجويز كند تا وضعيت آهن در خون شما را بررسي كند.

♦ آندوسكوپي: در برخي از مواقع پزشك آندوسكوپي را تجويز مي‌كند تا بتواند معده و مري را بررسي كند و از همين طريق علت احساس سيري را متوجه شود.

♦ اشعه ايكس: گاهي پزشك با استفاده از اشعه ايكس، معده، مري و روده شما را عكس‌برداري مي‌كند.

♦ آزمايش مدفوع: پزشك ممكن است بخواهد وجود خون در مدفوع را بررسي كند، در اين صورت براي شما عزيزان آزمايش مدفوع تجويز مي‌كند‌.

♦ تست تخليه معده: در اين آزمايش سرعت تخليه معده اندازه‌گيري مي‌شود.

عوارض سيري زودرس
√ همان‌طور كه ذكر شد افرادي كه مبتلا به سيري زودرس هستند، نمي‌توانند رژيم غذايي سالمي داشته باشند. درنتيجه ممكن است دچار كمبود مواد مغذي شوند.

√ زماني كه شما زود سير مي‌شويد، مواد مغذي به شما نمي‌رسد و نمي‌توانيد كالري كافي را دريافت كنيد. در برخي موارد بايد رژيم غذايي خود را تغيير بدهيد و يا به پزشك مراجعه كرده و دارو مصرف كنيد، وگرنه دچار كاهش وزن، سوء تغذيه و كمبو‌د ويتامين‌ها و مواد مغذي خواهيد شد.

 

درمان سيري زودرس


درمان سيري زودرس به علت آن بستگي دارد. بايد به‌دقت بررسي و آزمايش شويد تا علت آن مشخص شود.‌ وقتي دليل ايجاد اين وضعيت تشخيص داده شد درمان شروع مي‌شود.

در برخي از موارد پزشك گوارش شما، يك متخصص تغذيه را معرفي مي‌كند تا به شما در اصلاح سبك تغذيه و همچنين نيازهاي روزانه كمك كند.

 

يك رژيم غذايي روان و يا به حالت پوره داشته باشيد.
وعده‌هاي غذايي كوچك و مكرر استفاده كنيد.
غذاهاي كم‌چرب و كم فيبر بخوريد تا هضم غذا كند نشود.
مصرف محرك‌هاي اشتها را در برنامه خود بگنجانيد.
از خوردن غذاهايي كه باعث نفخ شده و يا ايجاد گاز در معده مي‌كند خودداري كنيد.
اگر سيري زودرس شما به دليل گاستروپارزي هست، پزشك داروهايي را براي تخليه سريع معده تجويز مي‌كند‌.
براي تسكين ناراحتي معده متوكلوپراميد يا داروهاي ضد تهوع و اريترومايسين مصرف كنيد.
اگر با اصلاح رژيم غذايي بهتر نشديد، ممكن است پزشك شما دومپريدون را تجويز كند.
در برخي از موارد، پزشك برخي از روش‌هاي درماني زير كه گاهي نياز به عمل جراحي جزئي دارد را تجويز مي‌كند:

 

تحريك الكتريكي معده: در اين روش پالس يا ضربان الكتريكي كوچكي به معده وارد مي‌شود تا از حالت تهوع و استفراغ پيشگيري شود و بتوان آن را كنترل كرد.

واردكردن لوله تغذيه بيني به معده: در اين روش لوله‌هايي را وارد بيني فرد مي‌كنند و از بيني وارد معده مي‌شود. از طريق اين لوله، محلول حاوي مواد مغذي مايع به معده فرستاده مي‌شود.

تغذيه وريدي: در اين روش تغذيه، لوله‌اي به نام كاتتر وارد يكي از رگ‌هاي قفسه سينه شده و از آنجا وارد معده مي‌شود.

روش تغذيه ژژنوستومي Jejunostomy: اگر احساس سيري زودرس شما شدت يابد از اين روش براي درمان استفاده مي‌كنند. در اين روش جراحي، لوله نازك وارد روده كوچك‌شده و‌ مواد مغذي به اين بخش فرستاده مي‌شود.

 

خلاصه
ازآنجايي‌كه سيري زودرس باعث سوء تغذيه و ساير عوارض مرتبط با تغذيه نامناسب مي‌شود، لازم است درصورتي‌كه تداوم داشته باشد حتماً به پزشك مراجعه كنيد. علت اين احساس سيري زودهنگام شما بايد شناسايي شده و درمان شود. پس از بهبودي مي‌توانيد يك وعده غذايي كامل مصرف كنيد.

https://irjavan.com/%d8%b9%d9%84%d8%aa-%d8%b3%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%b2%d9%88%d8%af%d8%b1%d8%b3/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۵۴:۱۴ توسط:آوتگ موضوع: نظرات (0)

آهنگ جديد كسري زاهدي به نام «اگر دير آمدي يا كه نزد باران»

متن آهنگ اگر دير آمدي يا كه نزد باران كسري زاهدي

 

مرا گم كردي بين عشق اين و آن♫ خيالي نيست♬

اگر جان مرا بردي عزيز جان♫ خيالي نيست♬♫

قرار ما شده هر شب كنار نم نم باران♬♫

اگر دير آمدي يا كه نزد باران♫ خيالي نيست♬♫

قرار ما شده هر شب كنار نم نم باران♬♫

اگر دير آمدي يا كه نزد باران♫ خيالي نيست♬♫

 

https://musicdel.ir/single-tracks/186073/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ فروردين ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۱۷:۱۱ توسط:آوتگ موضوع: نظرات (0)